Saturday, May 30, 2009

Laporan seminar serantau

Tajuk: Kesan penggunaan strategi informasi dalam matematik terhadap pengetahuan pelajar
Pembentang: Hutkemri
Sesi selari/poster:1
Tema:
Tarikh/hari:19 Mei 2009
Pengerusi:Dr Arbaat Hassan
Pencatat:Fadilah Mahabob

Isi pembentangan.
1. Pemetaan informasi adalah penulisan berstruktur yang dirancang dan di susun dalam bentuk teks.
2. Merupakan kegiatan mengorganisasi informasi.
3. Hasil daripada kajian mendapati pemetaan informasi memberi kesan positif terhadap pengetahuan pelajar.

Sesi soal jawab
Dr. Nurul Huda bertanyakan mengenai pemetaan informasi.
Pembentang menunjukkan contoh pemetaan informasi.

Cadangan
Tiada

KULIAH MINGGU 9-PENGUMPULAN DATA

1. Terdapat pelbagai cara pengumpulan data tetapi ia tidak menjanjikan dapatan kajian yang baik.
2.Penyelidikan tidak akan menjadi kecuali dilakukan dengan sempurna.
3. 3 sebab mengapa perlu capai kualiti tinggi dalam membuat kajian:
  • Tanggungjawab kepada pelajar
  • Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
  • Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara yang bermanfaat( menambah ilmu pengetahuan) dengan melakukan kajian tindakan.
4. Kriteria kualiti mesti ada kesahan dan kebolehpercayan.
5. Kesahan adalah kebenaran data. Dengan mengetahui sama ada data sebenranya mengukur atau mencerminkan fenomena khusus yang di kaji ( relate 2 research question)
6. Kebolehpercayaan berkaitan denhan ketepatan data.Masalah yang sering berlaku adalah saiz sampel terlalu kecil. Jadi, untuk mengatasi kita perlu selalu tanya adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti dan bolehkah saya fikirkan sebarang sebab untuk syak kepada ketepatan data.

7. 5 tahap penyelidikan.Kenal pasti masalah, rancang, kumpul data, analisis dan rancang tindakan seterusnya.

MENGUMPUL DATA
Apakah jenis data yang perlu dikumpul untuk menjawab persoalan kajian

Alat kumpul data
  • Pemerhatian
  • Nota guru
  • kerja pelajar
  • Refleksi pelajar dan kerja pelajar
  • Jurnal pelajar
  • Ujian
  • Tinjauan soal selidik
  • Temuduga
TUGASAN : Kemaskini proposal yang telah dibuat sebelum ini khususnya bahagian pengumpulan data

Thursday, May 28, 2009

KULIAH MINGGU 6

TUGASAN 1


1.Kami diminta untuk mengeluarkan sehelai kertas dan menuliskan perkara -perkara berikut
  • maklumat diri seperti nama, no matriks, alamat, status, program dan kelulusan terdahulu
  • sebab -sebab ingin menjadi guru
  • menyatakan nama guru yang paling disukai dan sebab
  • menyatakan nama guru yang tidak disukai dan sebab
  • tugas seorang guru
  • melukis gambar pokok dan tandatangan beserta tarikh lahir
(Nota;Pensyarah memberitahu bahawa tugas guru adalah untuk berkongsi ilmudan pengalaman.Pensyarah turut menyatakan gambar pokok yang dilukis merupakan gambaran mengenai diri.Contoh , pokok yang berbatang besar melambangkan pendirian yang teguh dan tidak mudah goyah).

TUGASAN 2

Kami diminta untuk mengulas mengenai kajian tindakan berdasarkan seminar serantau yang telah dihadiri.
Saya dan pasangan mengulas tajuk berikut:

Tajuk: Kesan penggunaan pemetaaan informasi dalam matematik terhadap pengetahuan pelajar
Pembentang : Hutkemri
Tempat: Sri Mahang
Kenapa kajian dibuat?: Pelajar menghadapi masalah untuk memahami matematik dan tidak yakin untuk memberi jawapan dalam kelas matematik
Apa yang dibuat?: Menggunakan rekabentuk eksperimen untuk menguji kesan strategi pemetaan informasi terhadap pengetahuan konseptual pelajar Sekolah Menengah Pertama Rokan Hulu Riau Indonesia.
Bagaimana dibuat?
Guru menyatakan tentang kegiatan belajar yang mereka harus lakukan.
Pelajar akan belajar mengenai suatu topik berdasarkan bahan pengajaran yang disediakan ( peta konsep, peta prosedur, soalan latihan).Pelajar akan belajar dan mencuba terlebih dahulu mengatasi masalah kesukaran yang dihadapi dan berbincang sesama sendiri.. Sekiranya ada masalah pelajar akan kembali kepada kepada peta konsep dan peta prosedur.Guru cuma bertindak sebagai pembimbing dan memberi arahan.Data dikumpul melalui ujian.Memandangkan ini adalah kajian eksperimen maka 2 kumpulan ( rawatan dan kawalan0 telah terlibat. Data peringkat pra dan pos diambil.Data dianalisis secara kuantitatif ( descriptive )iaitu menggunakan ujian normaliti Kosmogorov Smirnov.Hasil kajian mendapati strategi pemetaan informasi memberi kesan positif ke atas pengetahuan pelajar.


Pensyarah menyatakan perbezaan kajian tindakan dengan kajian eksperimen, kajian tinjauan dan jenis- jenis kajian lain.

TUGASAN 3

Kami diminta untuk membuat kumpulan yang terdii dari 5 orang. Setiap kumpulan perlu mempunyai kepelbagaian. Contoh dari segi program dan menyediakan sebuah proposal.
Ahli kumpulan :
Mohd Fa'izi Basar ( Ketua)
Zatul Himmah Samsudin (bio)
Fadilah Mahabob ( bio)
Noraini Merah Husein ( Pi)
NurAzwani (Pi)

Tajuk Proposal : Mengkaji penglibatan pelajar lelaki melayu dalam sukan bola keranjang
Proposal perlu dihantar pada 28 Mei 2009.

Monday, May 25, 2009

TUGASAN 2-JURNAL

TITLE

JURNAL 1:The effect of pictures and prompts on the writing of students in primary grades: Action research by graduate students at California States University.

JURNAL 2: Action research in distributed problem based learning professional education

JURNAL 3: Qualitative assessment across language barriers: An action research study


SAMPLE

JURNAL 1:165 students and 9 teacher -researcher
JURNAL 2:community of learners in Med in E -learning at University of Sheffield consist of

  • Professional trainer and developer, self employed or in public and private sector


teacher and lecturer in further and open education

  • Adult continuing educator
  • People working in libraries and resources centre
  • Open and distance learning educators and developers

JURNAL 3:twelve students of the Sudan University of Science and Technology (SUST), Khartoum.


SETTING


JURNAL 1:Classrooms
JURNAL 2:E-learning environment ( Web CT, chat room, Intranet. com site)
JURNAL 3:Sudan University of Science and Technology, Khartoum

PROCEDURE
JURNAL 1:

  • Teacher-researchers discussed and decided what types of pictures should use in the research. Types of paper to use and how to asses the end product.
  • There are two phase involved in this study.
  • Two different pictures were used in this study ( apple and strawberry)
  • The order in which the pictures would be presented would be switched. It means two groups will get different pictures. One group will have strawberry picture and the other groups will get apple pictures. If in the phase one group A get the pictures and prompt, then they will get the prompt only in phase two. Same goes to group 2
  • Half the teacher-researchers and their students would be in Group A and the other half ofthe teacher-researchers and their students would be in Group B.
  • The study was done in 20 minutes for each phase.


JURNAL2:

  • Observation, ethnography, textual analysis and in depth interview were the methodologies used in this study.
  • Main question of the study: How does a group of distributed learners negotiate its way through the problem that it is working on? How does it come to define its problem, produce a method for investigating it, and produce end product. What happens to members of the group as they participate in this group?
  • This research only involves one cycle and was done in 13 weeks. The participants were community of E- learning.
  • They participated in 15 chat room sessions of discussion and each session took 1 hour.
  • The participants were given a task. They have to find an issue related to their course. For example Computer Mediated Communications in Learning. The end product was the proposal of the issue.
  • The progress o of the groups was observed by researcher.
  • The data of this study were analyzed by researcher.


JURNAL 3:

  • This research took two years to be completed.
  • The main question of this research were how could to assess fairly a group of students with whom did not share a common first language, or a common culture?” and how did the instructors and students create common understanding across language and cultural barriers
  • Before this research was done he participants were asked to attend English and technology class for 6 months.
  • The students were given a task related to development of technology where they have to construct a digital portfolio containing all work produced during the course.
  • Student were assessed using differences approaches.
  • The digital portfolio done by the participants were assessed using three approaches.


COLLECTING AND ANALYZED DATA

JOURNAL 1

  • Data were analyzed by counting words and letter and the quality of writing.
  • Data were presented in histogram.

JOURNAL 2

  • Data were analyzed using qualitative method.
  • Two sets of data are used in this research: The first set consists of transcripts of the communications and work of the dPBL group, easily available from the Web-CT learning environment. The second set consists of data from face-to-face in-depth interviews between the course participants and me. Both sets of data were analyzed using a grounded theory approach(Glaser & Strauss, 1968; Strauss & Corbin, 1998).\


JOURNAL 3

  • Data were analyzed using qualitative methods.
  • The product of the task (essay and video presentation) done by participants were evaluated.
  • The researcher used rubric, checklist form and porfolio to collect the data.

  • The researcher used narrative style to present his finding.


ANALYSING

I found that all journals are individual are action research. For the procedure, journal 1,2,3 involved 1 cycle .For analyzing data in journal 1 the researcher use content analysis method because it is the combination of qualitative and quantitative analysis. Qualitative is when the researcher used semiotic types of qualitative analysis( study of word) and quantitative when reseaarcher used pie chart to present his finding. (Action research in teaching and learning; Lin S. Norton).For second journal the researcher also used qualitative method which is thematic analysis because the researcher describe the grounded theory used in his research and also describe about the step in carrying thematic analysis ( immersion, generating categories,deleting categories etc....). For journal number 3, the researcher also used qualitative method. He used checklist form, rubric and the product of students task to collect the data and present his data in narrative style.

CONCLUSION
In conclusion , all the research done by the researchers were an action research study as its fulfill the characteristic of action research.( Refer the characteristic of action research in Action research in teaching and learning;Lin S. Norton).But i would choose the second journal entitled Action research and distributed problem based learning in continuing professional education as the best action research as it describe all the steps in action research in detail.

SYNTHESIZING


There are three approaches of action research which are positivist , interpretivist and enhancement approach.Positivist approach means to test particular intervention. The example of this action research is by looking at journal 1.For interpretivist approach, the aim is to to enable practioners to interprete their practice. For example journal 2.
The fundamental of action research is we as practitioner can investigate our practices systematically so that we can improve our practices and at the same time build new theory that can benefit to many parties.

Refer to journal 1, the researcher found that not all the pictures can give positive effect in students writing, and he suggest what teacher should do in order to improve students writing.Thus, this finding prove the importance of action research in examine and reflect on their classroom practices( Mcniff, 2002).

Refer journal 2
Besides, the purpose of action research is a method of continuing professional development for academic university( Kember and Gow , 1992). As mention before, the purpose of this research is to investigate problem based learning in new context with a novel approach. From the finding, the researcher know how participants works and sustaining themselves as learning communities. The knowledge of this study help practitioners to understand how problem based learning works and give new insight of this method.

Refer journal 3

The researcher try to share his experience during assessing students assignment. ( in this case language is the barrier because the researcher and students come from different country with different culture and language)The researcher used 3 approach in assessing students and at the end he found the best approach.Thus. action research is an aid to reflective thinking which result in action. ( Ponte, 2002).

All action research must consist all the steps plan, act, observe and reflect and this cycle must be repeated so that the practioners may get the best methods in their practices.

The data can be analyzed using quantitative and qualitative methods. For qualitative, basically two methods were used; thematic and content analysis.For quantitative desciptive and inferial could be used. But, i found that the researchers in these journal prefer to used qualitatitive data. analysis
(The purposes of action research were mentioned in Action Research in Teaching and learning books written by Lin S Norton)

Saturday, May 16, 2009

TUGASAN 1- ULASAN BUKU

KONSEP KAJIAN TINDAKAN

1. Kajian tindakan adalah apabila hasil dari refleksi terhadap sesuatu isu dimana dapat meningkatkan meningkatkan pemahaman pengamal terhadap amalannya dan seterusnya meningkatkan mutu amalannya.Contoh, guru mengenali masalah yang dihadapinya dalam kelas, memhami mengapa masalah itu timbul, mencari cara bagaiman mengatasi masalah yang dihadapi, seterusnya membaiki mutu pengajarannya.
2. Kajian tindakan adalah sesuatu yang fleksibel dari segi cara data diperolehi.Contoh, data boleh diperolehi dari jurnal pengkaji lain, sesuatu case study,foto atau rakaman terhadap kanak-kanak di sekolah, nota mesyuarat, pembentangan ddalm persidangan, temubual dan questionnaire.
3. Kajian tindakan tidak perlu mengikut sepenuhnya kaedah eksperimen yang tradisional.Ini kerana kaedah eksperimen bergantung kepada pembolehubah dan rekabentuk eksperimen tidak boleh diubah.Berbanding dengan kajian tindakan yang berbentuk eksperimen yang boleh diubah setelah refleksi dibuat.
4. Kajian tindakan adalah sesuatu yang sensitif kepada adaptasi. Ini bermaksud dimana setelah sesuatu langkah telah dijalankan, maklumbalas diperolehi dan perubahan yang selanjutnya boleh dilakukan sekiranya perlu.
5. Kajian tindakan bermula apabila timbulnya sesuatu atau masalah yang ingin diselesaikan.Jadi ia adalah sesuatu yang unik kerana bergantung kepada sesuatu persekitaran dan kaedah yang dilakukan juga bergantung kepada persekitaran. Contoh, pengajaran secara kuliah mungkin sesuai untuk suatu kelas dan ia tidak seuai untuk kelas yang lain.

Karakter- karakter dalam kajian tindakan.

1. Amalan sosial.
2. Bertujuan ke arah peningkatan.Ini bermaksud kajian tindakan bertujuan ke arah memperbaiki sesuatu keadaan menjadi lebih baik dari sebelumnya. Ia boleh dilakukan dalam pelbagai peringkat dari individu, kurikulum, bahagian, institusi dan mampu mengubah polisi sesuatu tempat atau sektor.
3. Kitaran. Secara amnya, kajian tindakan adalah kitaran refleksi, perancangan, tindakan, pemerhatian dan seterusnya.
4.Pertanyaan sistematic( sistematik enquiry).Kajian tindakan biasanya dilakukan apabila ada isu yang ingin diketengahkan.
5.Refleksi.Dalam melakukan kajian tindakan,refleksi yang dilakukan perlulah telus. Pengamal mestilah telus terhadap amalannya dan kesan dalam tindakannya.
6. Penyertaan.
7.Keinginan pengamalnya. Ini bermaksud orang yang ingin melakukan kajian tindakan perlu memilih sendiri isu yang ingin diselesaikan. Ia adalah berasal dari kehendak sendiri yang ingin mengetahui mengapa masalah itu berla ku dan langkah yang perlu diambil untuk mengatasi masalah itu.

TUJUAN KAJIAN TINDAKAN DILAKUKAN

1. Untuk menganalis amalan sendiri dalam kaedah yang lebih sistematik.
2. Meningkatkan etifikasi kendiri.
3. Cara untuk mencabar kepercayaan sedia ada, sesuatu konsep atau teori dalam pengajaran dan pembelajaran.
4. Boleh meningkatkan pengalaman pembelajaran pelajar. Contoh, guru memperkenalkan pembelajaran secara koperatif semasa pengajaraanya dan pelajar dapat mendapat kaedah pembelajaran yang baru.
5.Guru dapat memahami dengan lebih mendalam terhadap pengajaran mereka dan seterusnya meningkatkan kualiti pengajaran mereka.
6. Meningkatkan profesionalisme guru.
7. Mengurangkan jurang antara teori dan amalan. Dengan ini guru bukan sahaja mengetahui teori dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi juga mengamalkannya.

MODEL KAJIAN TINDAKAN.



1. Model yang digunakan adalah berasaskan Kurt lewin dimana pendekatan yang dijalankan beliau adalah berbentuk spiral.

2. Dalam kajian tindakan yang perlu adalah memerhati apa isu yang perlu diperbaiki, merancang tindakan yang perlu diambil, melakukan perubahan , refleks tindakan yang telah diambil.

2. Sampel adalah pelajar tahun tiga jurusan psikologi

3. Setting adalah universiti.

PROSEDUR.

1. Terdapat 5 langkah yang disarankan dalam buku ini.

  • Langkah1.Mengenal pasti masalah, isu, kesukaran atau apa yang perlu diberi perhatian.
  • Langkah 2.Memikirkan cara bagi mengatasi masalah.
  • Langkah3.Bertindak
  • Langkah4. Menilai
  • Langkah 5.Modifikasi amalan.

Dalam bab 6 buku ini iaitu considering research methodologies ada menerangkan mengenai protokol kajian. Walaupun protokol kajian dilihat tidak penting, tetapi ia berguna sebagai rangka sebelum memulakan kajian tindakan. Panduan dalam membuat protokol kajian.
  1. Muka depan dengan tajuk penuh dan maklumat kajian.
  2. Penerangan mengenai kajian yang ingin dilakukan.Ini adalah rumusan kepada tujuan, kepentingan kajian.
  3. Teori yang terlibat atau sorotan literatur
  4. Kaedah kajian. Dalam kaedah kajian diterangkan mengenai:
  • Reka bentuk.
  • Material.menerangkan mengenai instrument , questionaire atau interview yang akan digunakan.
  • Sample. Terangkan target populasi, sampel, peserta dan prosedur yang terlibat.
5Analisis data yang berkaitan dengan rekabentuk kajian. Memberi cadangan mengenai jenis
statitistik yang bakal digunakan ( kualitatif atau kuantitatif). Contoh kuantitaif parametric
atau non parametric. Contoh kualitatif coding.
6.Jadual.
7.Dissemination plan iaitu memberitahu mengenai kebaikan kajian ini kepada pelajar dan
komuniti akademik.
8. Continuation plan iaitu marancang tindakan seterusnya.
9. Rujukan.

PENGUMPULAN DAN PENGANALISIAN DATA.

1. Instrument dan teknik mengumpul data.

  • Questinaire.Kebaikan menggunakan kaedah ini adalah responden lebih jujur dalam memberikan maklum balas.
  • 3 bentuk soalan yang ditanya dalam questionaire adalah soalan berbentuk terbuka, soalan berbentuk tertutup dan skala atitude.
  • Temubual. Kaedah ini mudah dan tidak memerlukan analisis statistik.Keburukan kaedah ini adalah mengambil masa .3 bentuk kaedah interview adalah kaedah struktur, separa struktur dan tidak berstruktur,

Teknik analisis data.

1. Data analisis boleh dilakukan melalui 2 cara iaitu secara kualitatif atau kuantitatif.

2. Analisis kualitaitif .

  • Terdapat banyak jenis kualitatif analisis. Contohnya grounded theory ( teori dari data),discourse analysis ( analisis makna teks),semiotics (mengenai tanda seperti tulisan, bunyi atau imej), interpreative phenomenological inquiry ( memahami pengalaman individu).
  • Penulis mencadangkan 2 jenis kualitatif data yang digunakan dalam kajiannya iaitu analisis tema dan analisis kandungan.
Analisis tema .
  • Terdapat beberapa langkah dalam analisis tema.
  • Langkah 1: Immersion. Ini bermaksud pengkaji membaca transkrip dan mencatat tema. Ini dibuat selepas interview keseluruhan dibuat.
  • Langkah 2: Membuat kategori. Close reading of transkript
  • Langkah 3: Mengurangkan kategori. Memandangkan hanya 10 -15 kategori diterima maka kategori yang berulang dihapuskan.
  • Langkah 4: Menggabungkan kategori.
  • Langkah 5:Menyemak tema.
  • Langkah 6: Mengaitkan kategori dengan tema.
  • Langkah 7:Mempersembahkan hasil kajian.
Analisis kandungan
  • Langkah 1: Menetapkan unit analisis.
  • Langkah 2: Membahagikan transkrip kepada unit analisis
  • Langkah 3: Membuatkategori
  • Langkah 4: Mengaitkan kategori dan unit analisis.
  • Langkah 5: Mengira unit peratusan unit analisis dalam kategori.

3. Analisis kuantitif

  • 2 jenis analisis kuantitatif adalah statistik untuk penerangan (descriptif statistik) dan statistik untuk kesimpulan( Inferential statistik).
  • Dalam descriptif statistik data dianalisis dalam bentuk kecenderungan berpusat( mean, mode, median) dan taburan( julat, sisihan piawai dan varian).
  • Dalam inferential statistik ia lebih bertujuan menyimpulkan data yang telah dikumpul.3 jenis stattistik ini adalah ujian korealasi, ujian perbezaan dari segi min( t- test, z- test) dan ujian ketepatan ( chi square).

KESAHAN DAN KEBOLEHPERCAYAAN

  • Kesahan bermaksud item yang diuji adalah bermakna kepada responden. Untuk menguji kesahan, berikan questinaire kepada 20-30 orang yang tidak terlibat dalam kajian dan minta mereka memberi pandangan samada item yang hendak diuji adalah kabur, tidak jelas dan tidak bermakna.
  • Kebolehpercayaan.Ini bermaksud samada pengkaji boleh mendapat keputusan yang sama sekiranya questinare dibuat pada masa yang berbeza.

ETIKA DALAM KAJIAN TINDAKAN

  • Secara asasnya 3 prinsip yang perlu diikuti ketika melakukan kajian tindakan adalah ' consent informed', kerahsiaan, dan perlindungan dari bahaya.
  • consent informed bermaksud persetujuan dari peserta yang terlibat dalam kajian perlu diambil kira dan ia dilakukan tanpa paksaan. Selain itu, mereka diberitahu maklumat yang secukupnya mengenai kajian yang ingin dilakukan dan kesannya. Antara maklumat yang perlu diketahui oleh peserta adalah tujuan kajian, masa yang diambil dan akibat dari kajian yang dilakukan.
  • Kerahsiaan.Maklumat peserta adalah sulit. Selain itu, hanya orang tertentu sahaja yang boleh mengetahui maklumat peserta.
  • Perlindungan dari bahaya ( protection from harm). Peserta dilindungi dari kesan psikologi seperti kesan kepada kendiri dan keyakinan akademik.

PENILAIAN KESELURUHAN.

Terdapat beberapa bahagian dalam buku ini sukar untuk difahami dan lebih menjurus dalam konteks kajian tindakan di universiti. Ia mungkin berkesan untuk orang yang telah mahir dengan kajian tindakan. Selain itu, penulis mencampurkan kaedah eksperiment dan tinjauan .







Monday, May 11, 2009

KAJIAN TINDAKAN MINGGU 4

1.Dalam membuat kajian tindakan, sorotan literatur sering dilakukan.
2.Review dilakukan ke atas bahan -bahan seperti jurnal, artikel, seminar dan laporan
3. dilakukan secara kritikal
4. memerlukan kemahiran berfikir aras tinggi


MEMBANDING DAN MEMBEZA.

1. Membanding dan membeza bermaksud mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti ciri2, sifat, kualiti, dan unsur sesuatu objek atau peristiwa.
2. Dalam membanding dan membeza kita akan memerhatikan dan memberi tumpuan kepada 1 atau lebih ciri kajian( sampel, setting, prosedur).


MENGANALISIS
1. Mengolah maklumat dengan menghuraikan kepada bahagian -bahagian yang lebih kecil. Tujuannya bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat.
2. Kemahiran digunakan untuk mengenali bahagian, memahami, dan mengenali prinsip yang terlibat.
3.Menganalisis merupakan kemahiran yang kompleks kerana menggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir.

MENILAI
1. Membuat pertimbangan terhadap sesuatu kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti
2. Kemahiran digunakan untuk membuat keputusan bagi memilih sesuatu dan menerima atau menolak sesuatu idea.

MEMBUAT KESIMPULAN.

1.Membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan sesuatu hipotesis.
2.Juga bermaksud mengukuhkan perkara berdasarkan penyiasatan
3. Kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan

MENSINTESIS

1.Menggabungkan idea atau item yang berasingan untuk menghasilakn gambaran yang menyeluruh dalm bentuk pernyataan , esei.



TUGASAN 2.
  • Dapatkan 3 artikel jurnal luar negara yang memerihalkan kajian tindakan yang telah dilakukan dalm pendidikan.
  • Lakukan perbandingan, analisis, dari segi sampel, setting, prosedur kajian tindakan, pengumpulan dan analisis data yang dilakukan oleh penulis artikel.
  • disokong dengan sumber bacaan lain.

Tuesday, May 5, 2009

KAJIAN TINDAKAN MINGGU 3

PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN.

Konsep perubahan dalam pendidikan.

  • menyediakan manusia menghadapi masa depan dan tidak dapat dielakkan
  • perubahan didapati lebih menggambarkan ciri pendidikan berbanding kestabilan
  • ketidakspastian perlu dielakkan untuk kerana akan meruntuhkan generasi muda

Jenis jenis perubahan

Perubahan ke arah peningkatan-

memberi kesan kepada komponen tertentu dalam organisasi

-memperkenalkan teknologi baru.

Perubahan strategik organisasi.

melibatkan keseluruhan organisasi seperti

  • mendefinasi semula peranan organisasi
  • perubahan nilai teras organisasi
  • perubahan misi
  • perubahan struktur dan strategi organisasi
  • mendefinasi semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab dan sistem ganjaran

Perubahan reaktif

  • kesan dari tindakbals langsung antara pelanggan dan pihak berkepentingan .
  • contoh. sistem peperiksaan
  • Kepekaan pelanggan dan stakeholder terhadap isu2 persekitaran dan etika
  • perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukan

Perubahan akibat dari jangkaan

  • perubahan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perubahan perlu diadakan bagi memperolehi kebaikan kompetetif.
  • Sebab perubahan dilakukan.

- persiapan menghadapi pesaing baru.

- persiapan kemungkinan berlakunya perubahan baru dalam kehendak pelanggan

- penciptaan baru yang memerlukan orang berubah

- perubahan dalam trend kerja

PERUBAHAN ADALAH KOMPLEKS

  • dikaitkan evolusi (disebabkan persekitaran) dan revolusi
  • evolusi menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang dan menyebabkan perubahan dalam status quo.
  • Revolusi adalah perubahan yang pantas dan boleh menghasilkan kesan yang membinasakan jika tidak dikawal.
  • Kompleksiti atau kerumitan perubahan merupakan fokus bagi mendapatkan maklumat tentang perubahandan tindakan yang perlu diambil untuk mengimplimentasi perubahan.

PERUBAHAN ITU MULTIDIMENSI

  • Perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan
  • Tujuan perubahan-untuk mencapai tujuan dan antara tujuan adalah untuk penambahbaikan terhadap sesuatu.
  • 2 jenis pindaan dalam perubahan sedia ada.
  1. Perubahan peringkat pertama iaitu untuk kembali kepada keadaan asal yang diinginkandan perubahan yang dibuat untuk meningkatkan pencapaian tanpa mengubahnya.
  2. Perubahan peringkat kedua adalah yang melibatkan pindaan yang drastik dalam suatu sistem seperti matlamtat, kedudukan dan corak perhubungan sistem tersebut.Contoh, sekolah bestari

UNIT PERUBAHAN.

  • Merujuk kepada fokus suatu perubahan.
  • Terdiri daripada individu, kumpulan, jabatan, organisasi, sistem organisasi, komuniti.
  • Unit perubahan berganjak dari kecil ke besar ( individu-organisasi)

SIFAT PERUBAHAN

  • bermula dari perubahan peringkat kecil
  • untuk merubah individu perlu dilakukan dengan perubahan sikap, tingkah laku atau kedua2.

MAGNITUD PERUBAHAN.

  • adalah sejauhmana perubahan yang dirancang akan diimplimentasikan
  • istilah komprehensif, sistematik, & dalam skala yang besar merujuk perubahan yang memberikan impak yang besar.
  • perubahan yang besar memberi impak yang menarik tetapi kurang diimplemantasi.
  • perubahan yang kecil tidak menunjukkan impak yang signifikan dan menarik tetapi mudah diimplikasikan.

SKOP PERUBAHAN

  • Sejauhmana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan boleh ditentukan melalui intrument penilaian.
  • contoh instrument.analisis laporan, pemerhaitian tingkahlaku dan temubual.

JANGKAMASA PERUBAHAN.

  • Perubahan yang memberikan kesan berkekalan adalah perubahan yang berjaya diimplementasikan
  • terdapat pandangan berbeza dari segi hubungan masa dan kesan perubahan.
  • Kottler(2001) kenal pasti tiga jenis perubahan
  1. t,balas spontan; tidak memberi kesan yang mendalam dan sikap akan kembali kepada asal setelah kesan hilang.
  2. perubahan minima dicapai dengan adanya penentangan awal.
  3. perubahan yang berterusan ;perubahan yang stabil, progresif dan stabil.
  • perubahan bersifat kitaran dan berakhir selepas 10 hingga 15 tahun.
  • kitaran bermula dengan adanya tekanan diikuti dengan pengubahsuaian terhadap perubahan yang diimplimentasikan.

MODEL PERUBAHAN.

  1. Model penggabungan Roger
  • bermula apabila masalah atau keperluan setelah dikenalpasti
  • masalah berasaskan penyelidikan keadaan semasa;kerja makamal dan jangkaan pembangunan akan datang.
  • masalah---- penyelidik mencari penyelesaian masalah melalui ciptaan yang banyak-------inovasi
  • inovasi tidak semestinya hasil dari ciptaan.
  • boleh juga terhasil dari amalan praktikal pengamalnya.

2. Model Kanter

  • Struktur dan organisasi boleh difahami dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagikan kepada beberapa tugas utama iaitu penjanaan idea, membina idea, realisasi idea pemindahan idea.

3.Model Rand.

  • Berasaskan perubahan pendidikan
  • Tujuan;menentukan faktor yang menyebabkan dan menghalang perubahan
  • memandu pengumpulan data dan analisis.
  • proses melibatkan daya usaha-----implementasi------penggabungan( gabungan antara yang lama dan baru)

4.Model ACOT

  • berasaskan projek Apple Classroom Of Tomorrow ( kajian pengenalan komputer dalam bilik darjah)
  • Pengkaji membuat kesimpulan perubahan dalam P& P berkembang secara beransur.
  • 5 langkah dalam P&P. Kemasukan, memilih,menyesuakan, penggunaan, merekacipta.

KERJA KUMPULAN:NYATAKAN 8 SEBAB MENGAPA ORANG MENENTANG PERUBAHAN &BINCANGKAN CARA PENYELESAIANNYA

Sebab-sebab:

a) Sikap konvensional

b) Selesa dengan keadaan semasa

c) Prosedur birokrasi yang mengambil masa yang panjang

d) Persekitaran yang tidak sepadan dengan perubahan

e) Tidak mendapat sokongan daripada pihak atasan

f) Kekurangan peralatan

g) Pendedahan pengetahuan yang sempit

h) Kekurangan keyakinan diri

Cara penyelesaian:

a) Mempunyai sikap terbuka

b) Kerjasama di antara pihak pentadbir dan pihak pendidik

c) Melengkapkan diri dengan ilmu terkini

d) bersedia untuk menerima sesuatu yang baru

e) Kelengkapan peralatan yang sesuai